חדשות ומבצעים
סקרים
היכן את/ה קונה בדר"כ את הסוללות למכשיר השמיעה שלך?
במכון השמיעה שלי
בבית מרקחת
בחנות אלקטרוניקה
במרכז לליקוי שמיעה
באינטרנט

למה מכשיר שמיעה עולה פי 3 מאייפד??

למה מכשיר שמיעה עולה פי 3 מאייפד?

שאלתם את עצמכם פעם למה מכשיר שמיעה עולה פי 3 עד פי 6 מאייפד חדש? כאשר מקלפים את "שכבות הבצל" לגבי אופי התמחור של שני מוצרים אלו נחשפים לדינמיקה של שתי תעשיות פופולאריות אלו...

מכשיר שמיעה VS אייפד:

לשם ההשוואה ניקח מכשיר שמיעה מתקדם שעלותו ליבואן כ-1000$. היבואן מוכר את מכשיר השמיעה לצרכן בעלות של כ-3000$. עכשיו ננתח את העלות של 1000$, על סמך מחקר שביצע המכון הגרמני לפיקוח על התחרותיות במשק, ונראה כיצד מורכב המחיר הסופי:

מרכיב $ % מתוך המחיר הסופי
עלות היצור וההרכבה 250 8%
עלויות פיתוח 75 3%
שיווק 250 8%
הוצאות כלליות והנהלה, רווח ליצרן 425 14%
הכנסה לספק המקומי 2000 67%
סה"כ 3000 100%
 
 
עכשיו בוא נתמקד באייפד: מחקר אחרון של אוניברסיטת קליפורניה על מבנה העלות של אייפד הגיע לחלוקה הבאה:

מרכיב $ % מתוך המחיר הסופי
עלות היצור וההרכבה 275 55%
הכנסה לספק המקומי 75 30%
עלויות פיתוח, שיווק, הוצאות כללית והנהלה ורווח ליצרן 150 30%
סה"כ 500 100%
 
 
תחזיקו מעמד בזמן שאנחנו הופכים את המספרים הללו לתרשים שיהיה קצת יותר מובן:

  
 
עלות היצור וההפצה של מכשירי שמיעה נמוכים משמעותית באופן יחסי לעלויות היצור וההפצה של מכשיר האייפד. מכשיר האייפד נתון לתחרות קשה. הרווח ליצרן, עלויות השיווק, הפיתוח והוצאות נלוות תופסות 45% מהמחיר לצרכן, כאשר עליות היצור תופסות 55% מהעלות לצרכן.
מרבית מכשירי השמיעה מיוצרים ע"י אחת מ-6 חברות ענק החולקות בניהן פטנטים וחידושים טכנולוגיים ומשתפות פעולה באופן כלכלי לטובתכלל התעשייה. כאשר ספק מכשיר השמיעה מוכר אותן לצרכן במחיר הגבוה כפי 3 מהמחיר עליו הוא שילם, וכאשר עלות היצור היא 8% בלבד מהעלות הסופית לצרכן, ניתן להסיק ש 92% מהמחיר הסופי הולך להוצאות שיווק, פיתוח ולרווח.

כמובן שיש לקחת בחשבון את השוני הגדול בין שני השווקים של מוצרים אלו. אפל מכרה 3 מיליון אייפדים בהשקת הדגם האחרון תוך 72 שעות בלבד. כמות זו שווה לסה"כ המכירות של כלל תעשיית מכשירי השמיעה העולמית במשך שנה אחת. השוני האדיר בכמויות משפיע כמובן על המודל הכלכלי והתמחור של המוצרים.
בנוסף, יש לקחת בחשבון שלספק מכשירי השמיעה יש חבילת שירות נוספת המשויכת למכירת מכשירי השמיעה. ספק מכשירי השמיעה מעניק בדיקת שמיעה, יעוץ בהתאמת מכשיר, כיוון ראשוני ובהמשך עוד מספר פגישות של כיוונים נוספים (Fine tuning) בהתאם לדרישת הלקוח. סה"כ ניתן להעריך בממוצע זמן של כ-4 שעות של שירות לקוחות על כל מכשיר שמיעה שנמכר. בחישוב גס לפי 100$ לשעה שירות, מדובר בהוצאה נוספת של כ-400$ על שירות לקוחות.

למרות פערים אלו, ההשוואה בין שני מוצרים אלו עדיין צריכה לעלות אצלנו שאלות האם תעשיית מכשירי השמיעה באמת פועלת בצורה הטובה ביותר עבור לקוחותיה? בוא נסתכל על ניתוח נוסף בנושא:

כמה יעלה מכשיר שמיעה על מודל התמחור של האייפד?

כפי שראינו בניתוח קודם, עלות היצור של מכשיר שמיעה עומדת על כ-250$. אם נלך ע"פ מודל התמחור של האייפד, בהתבסס על עלות יצור של 250$  המהווים 55% מהעלות לצרכן אז:
  • העלות לצרכן של מכשיר שמיעה אחד הייתה 250$ / 0.55= 455$
  • אם ספק מכשירי שמיעה היה מוכר  זוג מכשירי שמיעה ומוסיף על כך 400$ של שווי של שירות לקוחות נוסף לכל לקוח, המחיר לצרכן לזוג מכשירי שמיעה היה 1310$.
אם נעצור ונבחן את המחיר הנ"ל- 1310$ שווים לכרבע ממה שעולים בפועל זוג מכשירי שמיעה זהים!

מה החישוב הנ"ל מעיד על הרווח לספק מכשירי השמיעה פר לקוח? מחיר של 455$ למכשיר כולל בתוכו רווח לספק של 15% (בדומה למודל התמחור של האייפד) השווה ל 68.25$ למכשיר. הרווח הסופי לספק מכשירי השמיעה בעסקה שכזאת יהיה 68.25$*2+400$= 537$  לכל לקוח הרוכש שני מכשירי שמיעה.

השאלות שנותרות הם בעצם:
1.      האם תעשיית מכשירי השמיעה יכולה להמשיך ולהתקיים גם במכירת מכשירי שמיעה לספקים במחיר של 387$ (455$*0.88)? יש לקחת בחשבון שמכרזי קופות החולים הורידו את מחיר המכשירים ללקוחות בגילאי 65+ למחירים הנמוכים מ-3000 ₪ (750$) ויש האומרים הנמוכים מ-2000 ₪ (500$).
2.      האם ספקי מכשירי השמיעה יכולים להתקיים עם נתח של 15% עמלה על כל מכשיר שנמכר + עלות של כ-100$ לכל שעת שירות לקוחות (4 שעות בממוצע ללקוח) הכלולה במחיר, במחיר סופי לצרכן של 537$?

מבולבלים? גם אנחנו... cheeky
 
*אין באמור בכתבה זו משום חוות דעת, יעוץ, המלצה, הנחיה או הצעה לבצע או להימנע מלבצע פעולות כלשהן. הדברים האמורים הינם לידיעה כללית בלבד